loading...

مرجع مقالات رسمي سئو

مقالات رسمي سئو

بازدید : 13
سه شنبه 22 آذر 1401 زمان : 10:25

اخذ گزارش و ارزیابی آن برای بهبود وضع و اوضاع وب سایت، یکی‌از کارهایی میباشد که ایفا دادنش برای بهبود موقعیت سئوی وبسایت ضروری میباشد. اخذ داده‌ها و داده ها گوناگون وبسایت به طور دستی ممکن وجود ندارد و برای آن بایستی از یک یا این که یک‌سری ابزار گوناگون بهینه سازی استعمال کنیم. گوگل آنالتیکس یکی شایسته ترین و پرکاربردترین ابزارهای جان دار در seo به حساب می‌آید که در عصر طراحی وب سایت و بهینه سازی آن را بی نقص فراگیری داده ایم.
در صورتیکه قبلا عملکرد کرده‌اید از گوگل آنالتیکس به کارگیری نمائید و برایتان غامض بوده و چیزی از آن رمز در نیاورده‌اید، نگران نباشید. به این دلیل‌که شما صرفا نیستید. گوگل آنالتیکس در صدر برای کلیه می تواند بغرنج به حیث بیاید. ولی به آسانی می توانید با نصیب‌های متفاوت آن آشنا گردید و به شایسته ترین صورت ممکن از آن به کار گیری فرمایید.
غرض از کتابت این نوشته ی علمی هم دقیقاً همین میباشد. در‌این نوشته ی علمی همت می کنیم توضیح دهیم که‌این ابزار کارکشته گوگل، دقیقاً چیست، چطور فعالیت می‌نماید، چطور فعالیت با آن را آغاز کنیم و این که‌این ابزار چه اطلاعاتی را در اختیارمان قادر است قرار دهد.
گوگل آنالتیکس چیست؟
گوگل آنالتیکس یک ابزار بدون‌پول برای گردآوری داده‌های یک تارنما میباشد. این ابزار داده‌های مرتبط با اخلاق یوزرها در وب سایت را گردآوری می‌نماید و به شما اکران میدهد. کارایی گردیده تا درین ابزار، داده‌های گردآوری گردیده به صورت گزارش‌هایی خواندنشان ریلکس و قابل شعور میباشد، تهیه شوند.

گردآوری داده‌های مرتبط با بازدیدکنندگان تارنما مدام تا این حد سهل وآسان نبوده میباشد. در روزهایی ابتدایی وب، اشخاص در صورتیکه می‌خواستند بفهمند که چه تعداد بازدیدکننده داشته‌اند، بایستی لاگ سرور را تحقیق می‌کردند و آن را می‌خواندند. لاگ سرور مشتمل بر داده ها مختلفی بود از تک تک رفتارهایی که در وب سایت پیش آمده. با وجود این که‌این داده ها فوق العاده باارزش بودند، البته تلاوت و تحقیق آنان فوق العاده دشوار بود و عمل هر کسی عدم وجود.
برای شل‌خیس شدن امور، شرکت‌های مختلفی استارت به تایپ کردن نرم افزار‌هایی کردند که‌این داده‌های نپخته را از سرور اخذ می کرد و به جدول و نمودار تبدیل میکرد. یک شرکت به اسم اورچین (Urchin) توانست اینگونه ابزاری بسازد که خیلی زود به آوازه رسید و توجهات متعددی را به خویش جلب کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اورچین را خرید و آغاز به تشکیل داد ابزار گوگل آنالتیکس بر مبنای آن کرد.
روزهای ابتدایی، گوگل آنالتیکس فقطً ابزاری بود که داده‌های نپخته سرور را به صورت تصویری اکران می‌اعطا کرد تا قرائت و فهمشان ریلکس‌خیس باشد. به صورت نمونه، تعداد بازدیدهای روزمره را به نمودار و جدول تبدیل میکرد. کاری که همین امروز هم این ابزار انجامش می دهد، ولی در آن مجال دیتاهایی که گردآوری می کرد نسبت به امروز بسیار نادر‌خیس بود.
گوگل آنالتیکس چه‌گونه فعالیت می‌نماید؟
برای این که‌این ابزار بتواند داده‌های وب سایت شما‌را گردآوری نماید، شما بایستی تگ آن را در تارنما خویش قرار دهید. به محض این که تگ گوگل آنالتیکس در تارنما شما قرار بگیرد، گوگل استارت به داده‌های وبسایت شما خواهد کرد. در قسمت‌های آتی توضیح خوا‌هیم اعطا کرد که چه طور بایستی تگ این ابزار را در تارنما خویش قرار دهید.
چرا می بایست از گوگل آنالتیکس به کار گیری کنیم؟
احتمالاً مهم ترین دلیلی که سبب ساز گردیده تا این ابزار به یک کدام از پراستفاده‌ترین و دوست داستنی‌ترین ابزارهای تحلیلی بهینه سازی خواهد شد، بدون پول بودن آن میباشد. علاوه بر این مغایر آن چه که از ظواهر این ابزار بر می آید، این ابزار به هیچ عنوانً بغرنج وجود ندارد و نو‌کارترین یوزرها نیز میتوانند از آن استعمال نمایند. هر یک‌سری که‌این ابزار دارنده تعدادی محاسبه‌های توسعه یافته نیز می باشد که برای درک و فهم و شعور آن ها احتمالاً به داده ها و تخصص بیشتری نیاز میباشد که در عصر یادگرفتن وردپرس به آن پرداخته گردیده‌است

یک ادله دیگری که به باور اکثری مهم ترین دلیلی میباشد که به خیال و خاطر آن بایستی از آنالتیکس به کارگیری کنیم این میباشد که‌این ابزار وابسته به گوگل میباشد: گرانقدر‌ترین موتور جستجوی جهان و دقیقاً به عبارتی پلتفرمی که در بهینه سازی همت می کنیم تا در شیت نخستین نتایجش باشیم. استعمال از این پلتفرم به ما نشانه می دهد که گوگل دقیقاً چه اطلاعاتی را از وب سایت ما گردآوری می‌نماید و از این روش میتوانیم بفهمیم که چه فاکتور یا ان که فاکتورهایی بیشتر در سرچ گوگل تأثیر دارا هستند.

آغاز شغل با آنالتیکس
همان گونه که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم، برای استارت فعالیت گوگل آنالتیکس و استارت گردآوری داده از وب سایت، می بایست تگ آن در تارنما شما قرار بگیرد. فرآیند قرار دادن تگ در وبسایت با اعتنا به سیستم مدیر محتوایی که از آن به کارگیری میکنید، قادر است متعدد باشد. درین نوشتار ما یادگرفتن خویش را بر روی سیستم وردپرس ارائه می کنیم.

برای آغاز عمل می بایست به کاغذ مهم ابزار رجوع نمایید و در آن نام نویسی نمایید.
برای نام نویسی کافی میباشد تا یک اسم برای Property خویش که در واقع به عبارتی وب سایت شماست گزینش فرمایید. به عنوان مثالً میتوانید اسم تارنما خویش را برای آن قرار دهید. درضمنً می توانید حیطه هنگامی خویش را نیز گزینش نمایید.
در مرحله آنگاه بایستی نشانی تارنما خویش را وارد فرمائید.
بعداز نقطه پايان نام نویسی در‌این ابزار، با تصویری که در ابتدا آمده مواجه میشوید. دو فیلد درین تصویر وجود دارا هستند که عالی میباشد آن‌ها‌را در جایی برای خویش ذخیره فرمائید و حفظ نمایید به دلیل آنکه بعداً ممکن میباشد به آنان نیاز داشته باشید. یک کدام از Measurement ID و دیگری تگ وبسایت یا این که به عبارتی Global Site Tag.
در‌صورتی‌که به هر دلیلی فراموش کردید که در بالا این دو گزینه را ذخیره فرمائید، مکان هیچ نگرانی نیست. از روش منوی آنالتیکس مجدد میتوانید به‌این داده ها دسترسی داشته باشید. کافی میباشد تا از منوی کناری به نصیب Admin بروید. آنگاه با تصویر بالا روبه‌رو می شوید. در ردیف میانه، آیتم Tracking info را گزینش فرمایید.
بعد از تعیین آیتم Tracking info مجدد به کاغذ‌ای می روید که Tracking ID و همینطور تگ وب سایت شما به اکران درمی‌آید. برای اتصال تارنما خویش به آنالتیکس به یکی این دو احتیاج دارید.
اتصال وب سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس
برای اتصال یک سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس دو رویکرد وجود دارااست. یک کدام از این که از پلاگین به کارگیری فرمایید و دوم این که به طور دستی این فعالیت را اجرا دهید.
پلاگین‌هایی مثل Monsters Insight فعالیت اتصال به آنالتیکس را به طور خود کار جاری ساختن می دهند و صرفا کاری که شما می بایست اعمال بدهید این میباشد که Tracking ID خویش را (که در نصیب گذشته دیدیم چطور پیدا می‌گردد) در چنگ آن قرار دهید. می‌اقتدار اعلام کرد که نصب آنالتیکس بر روی وردپرس با به کارگیری از پلاگین هیچ نکته خاصی ندارد و به راحتی اعمال می گردد.
برای اتصال دستی سایت به آنالتیکس و برداشت داده‌ها، همان گونه که در توضیحات تگ تارنما نیز مشاهده میکنید، می بایست این کد را در قسمت همه صفحاتی که می خواهید این ابزار داده‌هایش را گردآوری نماید، قرار دهید.
در وردپرس شما در حالتی که این کد را بخش Header پوسته خویش قرار دهید، به طور اتوماتیک در همگی صفحه های قرار میگیرد، به دلیل آنکه همگی صفحه های شما از یک پوسته استعمال می‌نمایند. به دنبال به شما فراگیری میدهیم که چه طور می توانید تگ تارنما را در پوسته خویش در وردپرس قرار دهید.
برای آغاز این عمل کافی میباشد تا از منوی پیشخوان وردپرس، به قسمت اکران بروید که در واقع نصیب مرتبط با ظواهر و پوسته وب سایت میباشد. در‌این بخش می بایست مورد ویرایشگر قالب را گزینش فرمایید.
بعداز این که به‌این نصیب رفتید، همه پرونده‌های مرتبط با قالب‌ی فعلی آیتم استعمال شما، در پیش روی شما قرار میگیرد. همگی‌ی آنان را میتوانید در منوی سمت چپ که تیتر «پرونده‌های قالب» دارااست، ملاحظه کنید. میان پرونده‌های قالب، به‌دنبال پوشه header.php باشید. پس از این که‌این پوشه را پیدا کردید، روی آن کلیک فرمایید تا ویرایشگر آن گشوده گردد.
بعداز گشوده شدن فولدر header.php می بینید که در به عبارتی اولِ پوشه، کدهایی بین تگ‌های و قرار گرفته میباشد. این جا دقیقاً به عبارتی جایی میباشد که شما می بایست کد اسکن گردیده از آنالتیکس را قرار دهید. فرقی نمی‌نماید که آن را در خط چندم قرار دهید. ولی همت نمائید کد را طوری درین نصیب قرار دهید که متمایز بودن آن از سایر معین باشد تا در شرایطی که که خواستید آن را تمیز نمایید، مشکلی پیش نیاید.
پس از قرار دادن این کد درین نصیب و ذخیره آن، گوگل آنالتیکس استارت به گردآوری داده‌های تارنما شما خواهد کرد. اعتنا فرمائید که گردآوری داده فورا آغاز نمی شود و ممکن میباشد میان ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارتفاع بکشد که شما او‌لین داده‌های گردآوری گردیده را در پنل آنالتیکس خویش ملاحظه کنید.
مقصود گذاری در آنالتیکس
در آنالتیکس یک ابزار بسیار اثر گذار برای غرض گذاری (Goals) وجود داراست که به شما اذن می دهد تا معیارهایی برای خویش گزینش نمائید که میخواهید به آن ها برسید.سئو در مشهد با تعریف و تمجید هدف ها خویش برای گوگل، این ابزار عالی میتواند به شما در وصال به آنها یاری دهد و دیتاها و گزارش‌های مفیدتری در اختیارتان قرار می دهد.
برای رفتن به نصیب هدف ها یا این که به عبارتی Goals، کافی میباشد تا در منوی سمت چپ پنل، آیتم Admin را گزینش فرمائید تا با سه ردیف پیکربندی بالا مواجه گردید. در ردیف سمت راست میتوانید آیتم Goals را مشاهده کنید. بر روی آن کلیک نمائید.
با داخل شدن به قسمت Goals، قسمتی را می بینید که هدف ها شما در آتی فهرست شود. در بالا به طور طبیعیً این لیست برایتان خالی خواهد بود. با کلیک بر روی New Goal میتوانید یک غرض نو برای تارنما خویش تعریف‌و‌تمجید کنید.
در مرحله آینده بایستی پیکربندی غرض تعریفی تازه خویش را وارد فرمایید. در مرحله نخستین آن، گوگل از شما میپرسد که برای این مقصود، از الگوهای فراهم به کارگیری می کنید یا این که می خواهید یک سرمشق فردی‌سازی گردیده تمجید فرمایید. خوب میباشد به عبارتی مورد الگوی گوگل یعنی مورد اولیه را تعیین فرمائید.
در مرحله آجل می بایست برای غرض تعریف و تمجید گردیده یک اسم گزینش نمایید. همینطور میتوانید یک مجموعه بندی برای هدف ها تعریف‌و‌تمجید گردیده خویش جاری ساختن دهید.
قسمت اساسی‌خیس، گزینش نوع مقصود یا این که Goal Type هست. در گوگل آنالتیکس روی هم رفته ۵ نوع مقصود وجود داراست:
مقصد یا این که Destination: به‌این معنی که شما یک ورقه خاص از وب سایت خویش را گزینش میکنید و برای کردار یوزرها در آن، معیارهایی گزینش میکنید که میخواهید به آن ها برسید.
زمان فرصت یا این که Duration: این نوع مقصود، هنگامی که مخاطب در سایت صرف کرده را اندازه گیری می‌نماید.رایا پارس هنگامی که استفاده کننده در وب سایت میگذارند، یک کدام از مهم ترین فاکتورهای seo میباشد. به دلیل آن که نماد می دهد مخاطب چه معیار از محتوای تارنما راضی بوده و از آن به کار گیری کرده.
صفحه های / بازدید یا این که Pages / Session: درین نوع هم بیشتر کردار یوزرها در عوض یک ورقه معقول میشود. به عنوان مثالً این که مخاطب در بازدیدش از تارنما، یک‌سری برگه از آن را گشوده کرده.
اتفاق افتاد یا این که Event: نوع مقصود اتفاق افتاد پاره ای غامض‌خیس میباشد و احتیاج به شناخت بیشتری با کدنویسی داراست. ولی روی هم رفته برای سنجیدن طرز اخلاق و رفتار یوزرها با یک المان تارنما، مثل کلیپ یا این که عکس، به شغل می‌رود. برای مثالً این که یک ویدئوی خاص در وب سایت چنددفعه بازدید داشته یا این که تعدادی نفر آن را دانلود کرده‌اند.
هدف ها هوشمند یا این که Smart Goals: گوگل پس از مشاهده خوی یوزرها وب سایت شما و ارزیابی این رفتارها، قادر است یک‌سری هدف ها به طور اتوماتیک برای شما تمجید نماید که آن را هدف ها هوشمند نامیده.
گزارش‌های گوگل آنالتیکس
ابزار گوگل آنالتیکس، گزارش‌های آماری بی‌شماری به شما ارائه می‌نماید. زمانی می گوییم بی‌شمار حقیقتاً منظورمان این میباشد که‌این گزارش‌ها آنقدر زیادند که نمی‌قدرت آنها را شمارش کرد. دلیلش هم این میباشد که امروزه داده‌های بسیار متعددی از سوی وب سایت‌ها میتواند در اختیارمان قرار بگیرد و آنالتیکس نیز همت می‌نماید تا کل این داده‌ها را تحقیق کند و در پوسته‌های متعدد به شما ارائه نماید.
ولی مورد نیاز وجود ندارد که از این دیتاهای زیاد وحشت زده گردید، شما در اکثر مواقع، به تعداد محدودی از این گزارش‌ها نیاز دارید. در پی، نصیب‌های متفاوت و گزارش‌هایی که آنالتیکس ارائه می‌نماید را با هم نظارت می کنیم
در منوی سمت چپ پنل آنالتیکس، در پایین قسمت گزارش‌ها یا این که به عبارتی Reports، ۵ قسمت متعدد برای گزارش‌دهی وجود داراست. what is seo در‌پی به طور تک به تک این نصیب‌ها را پژوهش می کنیم و می گوییم که هر یک چه اطلاعاتی را در دست شما قرار می دهد.
گزارش‌های Realtime
در نصیب Realtime چند گزارش‌های کلی درباره‌ی بازدیدهای وبسایت در طی حقیقی و واقعی (اکنون) به شما ارائه می شود. در واقع این نصیب خلاصه‌ای از ۴ قسمت دیگر میباشد، منتها برای کاربرانی که در همین لحظه در وب سایت شما می باشند. در آن می توانید تعداد یوزرها و محل جغرافیایی بازدیدکننده‌ها را ببینید. همینطور می توانید منبع این ترافیک‌ها را نیز ملاحظه کنید. خواسته از منبع ترافیک، این میباشد که یوزرها دقیقاً چه‌گونه به وب سایت شما آمده‌اند.
گزارش‌های Audience
گزارش‌های مخاطبان یا این که Audience دقیقاً به عبارتی چیزی میباشد که از نام آن نیز برمی‌آید. گروه گزارش‌هایی میباشد درباره ویژگی ها مخاطبان شما.
یوزرها از زوایای پایین در قسمت از گزارش‌ها گروه‌بندی میشوند و رفتارشان گزینه نظارت قرار میگیرد.
نمودارهای سنی و جنسیتی یا این که Demographics: در‌این نصیب، داده ها مرتبط با سن و جنسیت یوزرها به شما ارائه می شود. برای مثالً درین قسمت ممکن میباشد متوجه گردید که بیشتر یوزرها شما زن می‌باشند و بیشترشان در دوران سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارا هستند.
داده ها جغرافیایی و زبانی (Geo): در قسمت Geo می توانید داده ها مرتبط با جای جغرافیایی یوزرها و همینطور گویش آنها‌را ملاحظه کنید.
اخلاق یا این که Behavior: در‌این نصیب می توانید روش خلق و خوی یوزرها با وب سایت را ببینید. برای مثالً این که چه تعداد از آنها برای نخسین بار میباشد که به وبسایت می آیند و چه تعداد تا قبل از این نیز به وبسایت آمده‌اند.
فناوری (Technology): در‌این قسمت شما متوجه می شوید که یوزرها تارنما شما از چه مرورگری برای وارد شدن به سایتتان به کار گیری می‌نمایند. از جملهً بیشتر با فایرفاکس میایند یا این که کروم. حتی می توانید خدمت‌دهنده وب آن ها را نیز ببینید. ولی به لحاظ می رسد این خدمت خیلی برای وب سایت‌های اهل ایران فعال وجود ندارد.
گوشی (Mobile): نصیب تلفن همراه برای نشانه دادن دستگاه گزینه استعمال یوزرها میباشد. پیش از اینً این قسمت جزئی از نصیب فناوری بود (نصیب قبل) البته اهمیتی که گوگل به گوشی می دهد به حدی بود که آن را به یک قسمت جدا تبدیل کرد. درین قسمت میتوانید مشاهده کنید که یوزرها با به کار گیری از چه پلتفرمی (دسکتاپ یا این که تلفن همراه) به وبسایت شما می آیند. حتی نوع دستگاهشان (نوع تلفن همراه) را نیز می توانید مشاهده کنید.
گزارش‌های Acquisition
گزارش‌های Acquisition یا این که اکتساب، مرتبط با داده‌هایی میباشد که نماد میدهد یوزرها وبسایت، از چه طریقی به وب سایت شما آمده‌اند. پی‌گیری این گزارش‌ها قادر است برای به حساب آوردن تأثیر بازاریابی‌ها و تبلیغات شما مطلوب باشد.
روی هم رفته درین نصیب، شبکه‌ها (Channels) و منابع (Sources) ترافیکی شما معلوم میگردد.
برای این که یک مخاطب به وب سایت شما بیاید، ۳ رویکرد متفاوت وجود داراست:
طرز بی واسطه یا این که Direct: بدین مفهوم که استفاده کننده نشانی وبسایت شما در مرورگرش تایپ می‌نماید و بدون واسطه به وبسایت شما میاید.
موتور جست‌وجو (سرچ ارگانیک): مخاطب از روش جست‌وجو در گوگل، تارنما شما‌را پیدا می‌نماید و به وب سایت شما میاید.
ارجاعی یا این که Referral: مخاطب لینک و پیوند وبسایت شما در وبسایت دیگر یا این که در کانال‌های اجتماعی می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌نماید و به وبسایت شما میاید.
در نصیب شبکه‌ها، روی هم رفته به شما گفته میشود که ترافیک شما از هر سه شیوه بالا، چقدر بوده میباشد. در نصیب منابع، داده ها یه خرده ظریف‌خیس و با جزئيات بیشتری می شود. به‌این شکل که برای ترافیک ارجاعی، به طور ظریف گزارش داده میشود که یوزرها از کدام وبسایت‌ها و از کدام صفحه های، روی پیوند وبسایت شما کلیک کرده‌اند.
در‌این قسمت شما میفهمید که به عنوان مثالً ریپورتاژهای اطلاع رسانی که در وب سایت‌های متعدد منتشر کرده‌اید، کدامشان تأثیر بیشتری داشته. یا عمل‌های شما در کانال‌های اجتماعی و پست الکترونیک مارکتینگ چه نقشی در صدر بردن ترافیکتان داشته میباشد.

اخذ گزارش و ارزیابی آن برای بهبود وضع و اوضاع وب سایت، یکی‌از کارهایی میباشد که ایفا دادنش برای بهبود موقعیت سئوی وبسایت ضروری میباشد. اخذ داده‌ها و داده ها گوناگون وبسایت به طور دستی ممکن وجود ندارد و برای آن بایستی از یک یا این که یک‌سری ابزار گوناگون بهینه سازی استعمال کنیم. گوگل آنالتیکس یکی شایسته ترین و پرکاربردترین ابزارهای جان دار در seo به حساب می‌آید که در عصر طراحی وب سایت و بهینه سازی آن را بی نقص فراگیری داده ایم.
در صورتیکه قبلا عملکرد کرده‌اید از گوگل آنالتیکس به کارگیری نمائید و برایتان غامض بوده و چیزی از آن رمز در نیاورده‌اید، نگران نباشید. به این دلیل‌که شما صرفا نیستید. گوگل آنالتیکس در صدر برای کلیه می تواند بغرنج به حیث بیاید. ولی به آسانی می توانید با نصیب‌های متفاوت آن آشنا گردید و به شایسته ترین صورت ممکن از آن به کار گیری فرمایید.
غرض از کتابت این نوشته ی علمی هم دقیقاً همین میباشد. در‌این نوشته ی علمی همت می کنیم توضیح دهیم که‌این ابزار کارکشته گوگل، دقیقاً چیست، چطور فعالیت می‌نماید، چطور فعالیت با آن را آغاز کنیم و این که‌این ابزار چه اطلاعاتی را در اختیارمان قادر است قرار دهد.
گوگل آنالتیکس چیست؟
گوگل آنالتیکس یک ابزار بدون‌پول برای گردآوری داده‌های یک تارنما میباشد. این ابزار داده‌های مرتبط با اخلاق یوزرها در وب سایت را گردآوری می‌نماید و به شما اکران میدهد. کارایی گردیده تا درین ابزار، داده‌های گردآوری گردیده به صورت گزارش‌هایی خواندنشان ریلکس و قابل شعور میباشد، تهیه شوند.

گردآوری داده‌های مرتبط با بازدیدکنندگان تارنما مدام تا این حد سهل وآسان نبوده میباشد. در روزهایی ابتدایی وب، اشخاص در صورتیکه می‌خواستند بفهمند که چه تعداد بازدیدکننده داشته‌اند، بایستی لاگ سرور را تحقیق می‌کردند و آن را می‌خواندند. لاگ سرور مشتمل بر داده ها مختلفی بود از تک تک رفتارهایی که در وب سایت پیش آمده. با وجود این که‌این داده ها فوق العاده باارزش بودند، البته تلاوت و تحقیق آنان فوق العاده دشوار بود و عمل هر کسی عدم وجود.
برای شل‌خیس شدن امور، شرکت‌های مختلفی استارت به تایپ کردن نرم افزار‌هایی کردند که‌این داده‌های نپخته را از سرور اخذ می کرد و به جدول و نمودار تبدیل میکرد. یک شرکت به اسم اورچین (Urchin) توانست اینگونه ابزاری بسازد که خیلی زود به آوازه رسید و توجهات متعددی را به خویش جلب کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اورچین را خرید و آغاز به تشکیل داد ابزار گوگل آنالتیکس بر مبنای آن کرد.
روزهای ابتدایی، گوگل آنالتیکس فقطً ابزاری بود که داده‌های نپخته سرور را به صورت تصویری اکران می‌اعطا کرد تا قرائت و فهمشان ریلکس‌خیس باشد. به صورت نمونه، تعداد بازدیدهای روزمره را به نمودار و جدول تبدیل میکرد. کاری که همین امروز هم این ابزار انجامش می دهد، ولی در آن مجال دیتاهایی که گردآوری می کرد نسبت به امروز بسیار نادر‌خیس بود.
گوگل آنالتیکس چه‌گونه فعالیت می‌نماید؟
برای این که‌این ابزار بتواند داده‌های وب سایت شما‌را گردآوری نماید، شما بایستی تگ آن را در تارنما خویش قرار دهید. به محض این که تگ گوگل آنالتیکس در تارنما شما قرار بگیرد، گوگل استارت به داده‌های وبسایت شما خواهد کرد. در قسمت‌های آتی توضیح خوا‌هیم اعطا کرد که چه طور بایستی تگ این ابزار را در تارنما خویش قرار دهید.
چرا می بایست از گوگل آنالتیکس به کار گیری کنیم؟
احتمالاً مهم ترین دلیلی که سبب ساز گردیده تا این ابزار به یک کدام از پراستفاده‌ترین و دوست داستنی‌ترین ابزارهای تحلیلی بهینه سازی خواهد شد، بدون پول بودن آن میباشد. علاوه بر این مغایر آن چه که از ظواهر این ابزار بر می آید، این ابزار به هیچ عنوانً بغرنج وجود ندارد و نو‌کارترین یوزرها نیز میتوانند از آن استعمال نمایند. هر یک‌سری که‌این ابزار دارنده تعدادی محاسبه‌های توسعه یافته نیز می باشد که برای درک و فهم و شعور آن ها احتمالاً به داده ها و تخصص بیشتری نیاز میباشد که در عصر یادگرفتن وردپرس به آن پرداخته گردیده‌است

یک ادله دیگری که به باور اکثری مهم ترین دلیلی میباشد که به خیال و خاطر آن بایستی از آنالتیکس به کارگیری کنیم این میباشد که‌این ابزار وابسته به گوگل میباشد: گرانقدر‌ترین موتور جستجوی جهان و دقیقاً به عبارتی پلتفرمی که در بهینه سازی همت می کنیم تا در شیت نخستین نتایجش باشیم. استعمال از این پلتفرم به ما نشانه می دهد که گوگل دقیقاً چه اطلاعاتی را از وب سایت ما گردآوری می‌نماید و از این روش میتوانیم بفهمیم که چه فاکتور یا ان که فاکتورهایی بیشتر در سرچ گوگل تأثیر دارا هستند.

آغاز شغل با آنالتیکس
همان گونه که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم، برای استارت فعالیت گوگل آنالتیکس و استارت گردآوری داده از وب سایت، می بایست تگ آن در تارنما شما قرار بگیرد. فرآیند قرار دادن تگ در وبسایت با اعتنا به سیستم مدیر محتوایی که از آن به کارگیری میکنید، قادر است متعدد باشد. درین نوشتار ما یادگرفتن خویش را بر روی سیستم وردپرس ارائه می کنیم.

برای آغاز عمل می بایست به کاغذ مهم ابزار رجوع نمایید و در آن نام نویسی نمایید.
برای نام نویسی کافی میباشد تا یک اسم برای Property خویش که در واقع به عبارتی وب سایت شماست گزینش فرمایید. به عنوان مثالً میتوانید اسم تارنما خویش را برای آن قرار دهید. درضمنً می توانید حیطه هنگامی خویش را نیز گزینش نمایید.
در مرحله آنگاه بایستی نشانی تارنما خویش را وارد فرمائید.
بعداز نقطه پايان نام نویسی در‌این ابزار، با تصویری که در ابتدا آمده مواجه میشوید. دو فیلد درین تصویر وجود دارا هستند که عالی میباشد آن‌ها‌را در جایی برای خویش ذخیره فرمائید و حفظ نمایید به دلیل آنکه بعداً ممکن میباشد به آنان نیاز داشته باشید. یک کدام از Measurement ID و دیگری تگ وبسایت یا این که به عبارتی Global Site Tag.
در‌صورتی‌که به هر دلیلی فراموش کردید که در بالا این دو گزینه را ذخیره فرمائید، مکان هیچ نگرانی نیست. از روش منوی آنالتیکس مجدد میتوانید به‌این داده ها دسترسی داشته باشید. کافی میباشد تا از منوی کناری به نصیب Admin بروید. آنگاه با تصویر بالا روبه‌رو می شوید. در ردیف میانه، آیتم Tracking info را گزینش فرمایید.
بعد از تعیین آیتم Tracking info مجدد به کاغذ‌ای می روید که Tracking ID و همینطور تگ وب سایت شما به اکران درمی‌آید. برای اتصال تارنما خویش به آنالتیکس به یکی این دو احتیاج دارید.
اتصال وب سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس
برای اتصال یک سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس دو رویکرد وجود دارااست. یک کدام از این که از پلاگین به کارگیری فرمایید و دوم این که به طور دستی این فعالیت را اجرا دهید.
پلاگین‌هایی مثل Monsters Insight فعالیت اتصال به آنالتیکس را به طور خود کار جاری ساختن می دهند و صرفا کاری که شما می بایست اعمال بدهید این میباشد که Tracking ID خویش را (که در نصیب گذشته دیدیم چطور پیدا می‌گردد) در چنگ آن قرار دهید. می‌اقتدار اعلام کرد که نصب آنالتیکس بر روی وردپرس با به کارگیری از پلاگین هیچ نکته خاصی ندارد و به راحتی اعمال می گردد.
برای اتصال دستی سایت به آنالتیکس و برداشت داده‌ها، همان گونه که در توضیحات تگ تارنما نیز مشاهده میکنید، می بایست این کد را در قسمت همه صفحاتی که می خواهید این ابزار داده‌هایش را گردآوری نماید، قرار دهید.
در وردپرس شما در حالتی که این کد را بخش Header پوسته خویش قرار دهید، به طور اتوماتیک در همگی صفحه های قرار میگیرد، به دلیل آنکه همگی صفحه های شما از یک پوسته استعمال می‌نمایند. به دنبال به شما فراگیری میدهیم که چه طور می توانید تگ تارنما را در پوسته خویش در وردپرس قرار دهید.
برای آغاز این عمل کافی میباشد تا از منوی پیشخوان وردپرس، به قسمت اکران بروید که در واقع نصیب مرتبط با ظواهر و پوسته وب سایت میباشد. در‌این بخش می بایست مورد ویرایشگر قالب را گزینش فرمایید.
بعداز این که به‌این نصیب رفتید، همه پرونده‌های مرتبط با قالب‌ی فعلی آیتم استعمال شما، در پیش روی شما قرار میگیرد. همگی‌ی آنان را میتوانید در منوی سمت چپ که تیتر «پرونده‌های قالب» دارااست، ملاحظه کنید. میان پرونده‌های قالب، به‌دنبال پوشه header.php باشید. پس از این که‌این پوشه را پیدا کردید، روی آن کلیک فرمایید تا ویرایشگر آن گشوده گردد.
بعداز گشوده شدن فولدر header.php می بینید که در به عبارتی اولِ پوشه، کدهایی بین تگ‌های و قرار گرفته میباشد. این جا دقیقاً به عبارتی جایی میباشد که شما می بایست کد اسکن گردیده از آنالتیکس را قرار دهید. فرقی نمی‌نماید که آن را در خط چندم قرار دهید. ولی همت نمائید کد را طوری درین نصیب قرار دهید که متمایز بودن آن از سایر معین باشد تا در شرایطی که که خواستید آن را تمیز نمایید، مشکلی پیش نیاید.
پس از قرار دادن این کد درین نصیب و ذخیره آن، گوگل آنالتیکس استارت به گردآوری داده‌های تارنما شما خواهد کرد. اعتنا فرمائید که گردآوری داده فورا آغاز نمی شود و ممکن میباشد میان ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارتفاع بکشد که شما او‌لین داده‌های گردآوری گردیده را در پنل آنالتیکس خویش ملاحظه کنید.
مقصود گذاری در آنالتیکس
در آنالتیکس یک ابزار بسیار اثر گذار برای غرض گذاری (Goals) وجود داراست که به شما اذن می دهد تا معیارهایی برای خویش گزینش نمائید که میخواهید به آن ها برسید.سئو در مشهد با تعریف و تمجید هدف ها خویش برای گوگل، این ابزار عالی میتواند به شما در وصال به آنها یاری دهد و دیتاها و گزارش‌های مفیدتری در اختیارتان قرار می دهد.
برای رفتن به نصیب هدف ها یا این که به عبارتی Goals، کافی میباشد تا در منوی سمت چپ پنل، آیتم Admin را گزینش فرمائید تا با سه ردیف پیکربندی بالا مواجه گردید. در ردیف سمت راست میتوانید آیتم Goals را مشاهده کنید. بر روی آن کلیک نمائید.
با داخل شدن به قسمت Goals، قسمتی را می بینید که هدف ها شما در آتی فهرست شود. در بالا به طور طبیعیً این لیست برایتان خالی خواهد بود. با کلیک بر روی New Goal میتوانید یک غرض نو برای تارنما خویش تعریف‌و‌تمجید کنید.
در مرحله آینده بایستی پیکربندی غرض تعریفی تازه خویش را وارد فرمایید. در مرحله نخستین آن، گوگل از شما میپرسد که برای این مقصود، از الگوهای فراهم به کارگیری می کنید یا این که می خواهید یک سرمشق فردی‌سازی گردیده تمجید فرمایید. خوب میباشد به عبارتی مورد الگوی گوگل یعنی مورد اولیه را تعیین فرمائید.
در مرحله آجل می بایست برای غرض تعریف و تمجید گردیده یک اسم گزینش نمایید. همینطور میتوانید یک مجموعه بندی برای هدف ها تعریف‌و‌تمجید گردیده خویش جاری ساختن دهید.
قسمت اساسی‌خیس، گزینش نوع مقصود یا این که Goal Type هست. در گوگل آنالتیکس روی هم رفته ۵ نوع مقصود وجود داراست:
مقصد یا این که Destination: به‌این معنی که شما یک ورقه خاص از وب سایت خویش را گزینش میکنید و برای کردار یوزرها در آن، معیارهایی گزینش میکنید که میخواهید به آن ها برسید.
زمان فرصت یا این که Duration: این نوع مقصود، هنگامی که مخاطب در سایت صرف کرده را اندازه گیری می‌نماید.رایا پارس هنگامی که استفاده کننده در وب سایت میگذارند، یک کدام از مهم ترین فاکتورهای seo میباشد. به دلیل آن که نماد می دهد مخاطب چه معیار از محتوای تارنما راضی بوده و از آن به کار گیری کرده.
صفحه های / بازدید یا این که Pages / Session: درین نوع هم بیشتر کردار یوزرها در عوض یک ورقه معقول میشود. به عنوان مثالً این که مخاطب در بازدیدش از تارنما، یک‌سری برگه از آن را گشوده کرده.
اتفاق افتاد یا این که Event: نوع مقصود اتفاق افتاد پاره ای غامض‌خیس میباشد و احتیاج به شناخت بیشتری با کدنویسی داراست. ولی روی هم رفته برای سنجیدن طرز اخلاق و رفتار یوزرها با یک المان تارنما، مثل کلیپ یا این که عکس، به شغل می‌رود. برای مثالً این که یک ویدئوی خاص در وب سایت چنددفعه بازدید داشته یا این که تعدادی نفر آن را دانلود کرده‌اند.
هدف ها هوشمند یا این که Smart Goals: گوگل پس از مشاهده خوی یوزرها وب سایت شما و ارزیابی این رفتارها، قادر است یک‌سری هدف ها به طور اتوماتیک برای شما تمجید نماید که آن را هدف ها هوشمند نامیده.
گزارش‌های گوگل آنالتیکس
ابزار گوگل آنالتیکس، گزارش‌های آماری بی‌شماری به شما ارائه می‌نماید. زمانی می گوییم بی‌شمار حقیقتاً منظورمان این میباشد که‌این گزارش‌ها آنقدر زیادند که نمی‌قدرت آنها را شمارش کرد. دلیلش هم این میباشد که امروزه داده‌های بسیار متعددی از سوی وب سایت‌ها میتواند در اختیارمان قرار بگیرد و آنالتیکس نیز همت می‌نماید تا کل این داده‌ها را تحقیق کند و در پوسته‌های متعدد به شما ارائه نماید.
ولی مورد نیاز وجود ندارد که از این دیتاهای زیاد وحشت زده گردید، شما در اکثر مواقع، به تعداد محدودی از این گزارش‌ها نیاز دارید. در پی، نصیب‌های متفاوت و گزارش‌هایی که آنالتیکس ارائه می‌نماید را با هم نظارت می کنیم
در منوی سمت چپ پنل آنالتیکس، در پایین قسمت گزارش‌ها یا این که به عبارتی Reports، ۵ قسمت متعدد برای گزارش‌دهی وجود داراست. what is seo در‌پی به طور تک به تک این نصیب‌ها را پژوهش می کنیم و می گوییم که هر یک چه اطلاعاتی را در دست شما قرار می دهد.
گزارش‌های Realtime
در نصیب Realtime چند گزارش‌های کلی درباره‌ی بازدیدهای وبسایت در طی حقیقی و واقعی (اکنون) به شما ارائه می شود. در واقع این نصیب خلاصه‌ای از ۴ قسمت دیگر میباشد، منتها برای کاربرانی که در همین لحظه در وب سایت شما می باشند. در آن می توانید تعداد یوزرها و محل جغرافیایی بازدیدکننده‌ها را ببینید. همینطور می توانید منبع این ترافیک‌ها را نیز ملاحظه کنید. خواسته از منبع ترافیک، این میباشد که یوزرها دقیقاً چه‌گونه به وب سایت شما آمده‌اند.
گزارش‌های Audience
گزارش‌های مخاطبان یا این که Audience دقیقاً به عبارتی چیزی میباشد که از نام آن نیز برمی‌آید. گروه گزارش‌هایی میباشد درباره ویژگی ها مخاطبان شما.
یوزرها از زوایای پایین در قسمت از گزارش‌ها گروه‌بندی میشوند و رفتارشان گزینه نظارت قرار میگیرد.
نمودارهای سنی و جنسیتی یا این که Demographics: در‌این نصیب، داده ها مرتبط با سن و جنسیت یوزرها به شما ارائه می شود. برای مثالً درین قسمت ممکن میباشد متوجه گردید که بیشتر یوزرها شما زن می‌باشند و بیشترشان در دوران سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارا هستند.
داده ها جغرافیایی و زبانی (Geo): در قسمت Geo می توانید داده ها مرتبط با جای جغرافیایی یوزرها و همینطور گویش آنها‌را ملاحظه کنید.
اخلاق یا این که Behavior: در‌این نصیب می توانید روش خلق و خوی یوزرها با وب سایت را ببینید. برای مثالً این که چه تعداد از آنها برای نخسین بار میباشد که به وبسایت می آیند و چه تعداد تا قبل از این نیز به وبسایت آمده‌اند.
فناوری (Technology): در‌این قسمت شما متوجه می شوید که یوزرها تارنما شما از چه مرورگری برای وارد شدن به سایتتان به کار گیری می‌نمایند. از جملهً بیشتر با فایرفاکس میایند یا این که کروم. حتی می توانید خدمت‌دهنده وب آن ها را نیز ببینید. ولی به لحاظ می رسد این خدمت خیلی برای وب سایت‌های اهل ایران فعال وجود ندارد.
گوشی (Mobile): نصیب تلفن همراه برای نشانه دادن دستگاه گزینه استعمال یوزرها میباشد. پیش از اینً این قسمت جزئی از نصیب فناوری بود (نصیب قبل) البته اهمیتی که گوگل به گوشی می دهد به حدی بود که آن را به یک قسمت جدا تبدیل کرد. درین قسمت میتوانید مشاهده کنید که یوزرها با به کار گیری از چه پلتفرمی (دسکتاپ یا این که تلفن همراه) به وبسایت شما می آیند. حتی نوع دستگاهشان (نوع تلفن همراه) را نیز می توانید مشاهده کنید.
گزارش‌های Acquisition
گزارش‌های Acquisition یا این که اکتساب، مرتبط با داده‌هایی میباشد که نماد میدهد یوزرها وبسایت، از چه طریقی به وب سایت شما آمده‌اند. پی‌گیری این گزارش‌ها قادر است برای به حساب آوردن تأثیر بازاریابی‌ها و تبلیغات شما مطلوب باشد.
روی هم رفته درین نصیب، شبکه‌ها (Channels) و منابع (Sources) ترافیکی شما معلوم میگردد.
برای این که یک مخاطب به وب سایت شما بیاید، ۳ رویکرد متفاوت وجود داراست:
طرز بی واسطه یا این که Direct: بدین مفهوم که استفاده کننده نشانی وبسایت شما در مرورگرش تایپ می‌نماید و بدون واسطه به وبسایت شما میاید.
موتور جست‌وجو (سرچ ارگانیک): مخاطب از روش جست‌وجو در گوگل، تارنما شما‌را پیدا می‌نماید و به وب سایت شما میاید.
ارجاعی یا این که Referral: مخاطب لینک و پیوند وبسایت شما در وبسایت دیگر یا این که در کانال‌های اجتماعی می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌نماید و به وبسایت شما میاید.
در نصیب شبکه‌ها، روی هم رفته به شما گفته میشود که ترافیک شما از هر سه شیوه بالا، چقدر بوده میباشد. در نصیب منابع، داده ها یه خرده ظریف‌خیس و با جزئيات بیشتری می شود. به‌این شکل که برای ترافیک ارجاعی، به طور ظریف گزارش داده میشود که یوزرها از کدام وبسایت‌ها و از کدام صفحه های، روی پیوند وبسایت شما کلیک کرده‌اند.
در‌این قسمت شما میفهمید که به عنوان مثالً ریپورتاژهای اطلاع رسانی که در وب سایت‌های متعدد منتشر کرده‌اید، کدامشان تأثیر بیشتری داشته. یا عمل‌های شما در کانال‌های اجتماعی و پست الکترونیک مارکتینگ چه نقشی در صدر بردن ترافیکتان داشته میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 14

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 645
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 40
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 148
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 626
  • بازدید ماه : 2987
  • بازدید سال : 7561
  • بازدید کلی : 161935
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی